الأربعاء، ٢٣ يناير ٢٠٠٨

ذلك الرجل الرائع 2

3)من ذكريات ما مضى، اذكر ان ابوي كانا بيكسل ينزل للحلاق
و لأنه كان جميل بيحب الجمال، كان بيحب دايما يعمل سكسوكة
و لما السكسوكة تطول، اقوله يا بابى روح اظبطها
يقولى هاتى المقص و ظبطيها انتى
و فعلا كنت بقوم بدور الحلاق
و كنت باستمتع جدا و انا حاضنة راسه و هو مستسلم فى ايدى كده
و كنت باتفنن فى التظبيطة، عشان مخليهوش يحتاج ينزل للحلاق تانى
و ياسلام بقى لما يبص فى المراية بإعجاب بعد ما حلق عندى
كانت بتبقى الفرحة و الفخر مالينى


4) زمان ايام ما كان ابويا بيشتغل فى شغله القديم
كنت بزوره كتير فى مكتبه بحكم انه كان قريب من مقر الكشافة بتاعتى
و كنت كل ما ادخل المكتب اسمع صحابه و زمايله يقولوله يا "كمون"
ايوة "كمون" اللى بيطحن و بيتحط على الاكل
كان عاجبنى قوى الاسم
بس عمرى ما فكرت اسأله ايه اصل التسمية دى
بس برضه يبقى السؤال
يا ترى يا هل ترى، يابويا يا غالى، كانوا بيقولولك كمون لييييييييييييييه؟